Den viktigaste plikten för muslimer!



Hon utför alla de fem dagliga bönerna vid utsatt tid, och låter inte hushållsarbetet eller hennes uppgifter som maka och mor hindra henne från att göra det. Bönen är en pelare av religionen, den som fastställer bönen - inrättar tron, och den som försummar bönen - förstör tron. Bönen är det bästa och ädlaste av gärningar, som Profeten förklarar i en hadith återberättad av Abdullah ibn Masood : ¨Jag frågade Allahs sändebud
: Vilken är den mest älskade gärningen av Allah? Han saatt utföra varje bön så snart det är dags. Jag frågade honom, och sen? Han sabehandla föräldrarna med barmhärtighet och respekt. Jag frågade honom, och sen? Han saJihad för Allahs skull.


Bön är länken mellan en slav och hans Herre, det är den rika källan från vilken en person hämtar styrka, uthållighet, barmhärtighet och förnöjsamhet, och det är ett sätt att rena fläcken i hans eller hennes synder. Abu Hurayrah , följeslagare till profeten , berättar: ¨ Jag hörde Allahs budbärare säga: ¨ Vad skulle du tänka om det fanns en flod som rinner genom dörren till någon av er, och han badade i den fem gånger varje dag, skulle några spår av smuts lämnas på honom? Folket sade: det skulle inte finnas spår av smuts på honom. Han sadet är som de fem dagliga bönerna, genom vilken Allah tar bort synder. ¨

Jaabir , en annan följeslagare, säger: ¨ Allahs sändebud sade; de fem dagliga bönerna är som en djup flod som rinner genom dörren till någon av er, där han badar fem gånger varje dag

En man dör i sujud i Mecka


Bönen är en nåd som Allah har skänkt sina slavar, de söker dess skugga fem gånger om dagen och prisar sin Herre, ber om Hans hjälp och söker Hans nåd, vägledning och förlåtelse. Således blir bönen ett medel för rening för dem som ber, män och kvinnor lika, rensning från deras synder. Uthmaan ibn Afaan sa: ¨ Jag hörde Allahs budbärare sägadet finns ingen muslim som när tiden för bön är inne utfört tvagningen ordentligt, koncentrerar sig på sin bön och bugar korrekt, utan att bönen kommer att bli en försoning för synder som begåtts före det, så länge ingen större synd har begåtts. Detta gäller tills tidens slut. ¨ Muslim

Det finns väldigt många hadither som talar om vikten av Salah och vilka välsignelser det innebär för de män och kvinnor som ber, och en rik vinst av förmåner som de kan dra av detta, varje gång de står inför Allah i en attityd av ödmjukhet och ånger.


2:286 Gud lägger inte på någon en tyngre börda än han kan bära. Det goda han har gjort skall räknas honom till förtjänst och det onda han har gjort skall läggas honom till last. Herre! Ställ oss inte till svars för glömska eller oavsiktliga fel. Herre! Lägg inte på oss en sådan börda som den Du lade på våra föregångare. Herre! Lägg inte på oss [bördor] som vi inte har kraft att bära. Utplåna våra synder och ge oss Din förlåtelse och förbarma Dig över oss. Du är vår Beskyddare! Låt oss segra över förnekarna av sanningen!"

Kommentarer
Postat av: jannan

salam wa alaikum broder, ursäkta det sena svaret..nej han blev shahid i kerbela:)

2011-02-16 @ 16:40:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0