Skapelsehistorian

Vad fanns på jorden innan människan?
I början så levde jinn (osynliga väsen) på jorden. Dem flesta av dem var väldigt onda och dem korrupterade världen. Till slut skickade gud änglar för att kriga mot dem och utplåna dem. Så gud utplånade alla jinn förutom Iblis (aka Lucifer). Han dödade inte iblis för att han var så religiös och så gudsfruktig att gud la honom i himmelen bland änglarna. Så han hade en mycket hög status som änglar MEN han var ingen ängel som kristna hävdar "fallen angel".
Hursomhelst! Gud bad ängel Gabriel att gå ner på jorden och samla ihop alla möjliga sorters lera från jorden. Så Ängeln Gabriel gick ner på jorden och samlade ihop alla sorters lera. Gul lera, vit, svart, brun, hård, mjuk, fast osv.
Sen kom han tillbaka med lerorna och gud skapade första människan från det han hade samlat ihop. Det är därför människor har olika färger och olika egenskaper. Vissa har en hård personlighet andra är mjuka osv.
När gud hade skapat Adam (alehy salam) så var Adam bara en staty för gud hade inte lagt själ i honom. Så Adam stod där bara i flera år i lera. Adam var 33m lång. En dag så blåste gud in en själ i Adam o han bad alla att gå ner för honom. Så alla änglar gick ner FÖRUTOM Iblis!
Gud frågade Iblis: ""Iblees! Varför faller du inte ned på ditt ansikte som de andra?""
Iblis:[Iblees] svarade: "Jag är inte den som skall falla ned inför en människa, som Du har skapat av ljudande krukmakarlera, av formbar gyttja."
[Gud] sade: "Bort härifrån! Utstött skall du vara och [Min] förbannelse [skall följa dig] till Domens dag!"
[Iblees] sade: "Herre! Bevilja mig anstånd till den Dag då [människorna] skall uppväckas från de döda!"
[Gud] svarade: "Du är en av dem som skall beviljas anstånd till den Dag vars ankomsttid är känd [av Mig ensam]."

Kolla iblis svar nu! Många känner säkert igen oss!
[Iblees] sade: "Herre! Eftersom Du har kommit mig att begå ett felsteg, lovar jag att [för människorna] utmåla [det onda] på jorden i de mest förföriska färger och att leda dem alla till synd, [alla] utom dem som är Dina verkliga, hängivna tjänare!"
[Gud] sade: "Detta är för Mig en rak väg; du skall inte ha makt över andra av Mina tjänare än dem som helt gått vilse och [av fri vilja] följer dig. Helvetet är den fastställda mötesplatsen för dem alla - det har sju portar, som var och en skall få sin bestämda andel [av syndare]."DE GUDFRUKTIGA [skall vistas] i lustgårdar med [porlande] källor, och skall [vid inträdet] hälsas: "Stig in i fred! Här är ni skyddade [mot allt ont och mot all förgänglighet]."
Vi skall rensa bort ur deras bröst [alla rester av gammalt] agg och [med hjärtat fyllt av] broderlig kärlek [skall de ta plats] på upphöjda troner mitt emot varandra.
De skall inte känna trötthet och de skall aldrig behöva lämna detta [lyckliga tillstånd]. Säg till Mina tjänare att Jag sannerligen är Den som ständigt förlåter, Den som ständigt visar barmhärtighet -men Mitt straff [när det drabbar, innebär] det svåraste lidande.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Så Iblis vägrade gå ner på sitt ansikte för Adam pga högmod. Han ansåg sig vara bättre än Adam pga av deras olika skapelser. I islam så anses högmod vara bland dem största synderna. Profeten Muhammad(sallahu alehy wa salam) sa: "den som har så mycket som en sandkorn högmod i sig kommer INTE att hamna i paradiset"
Så därför ska man aldrig anse sig själv vara bättre än någon, som vissa människor dem tror dem är bättre än andra bara för att dem är vita eller smarta eller snygga osv.
Iblis bad gud att låta honom leva tills domedagen. Han sa något som många människor brukar säga att det är "guds fel" att det blev som det blev. Istället för att erkänna att det var han själv som har gjort fel. För gud har gett människan och jinn något som änglarna inte har och det är frivilja.

Vad ska en människa göra när han syndar?

Vi ska inte göra samma misstag som Iblis när vi gör fel! Man ska inte sitta och klaga på gud o säga att det är hans fel osv. Gud har gett dig rätten att göra vad du vill! Utan man ska göra som Adam när han gud sa "ät INTE från det trädet" och adam begick den synden MEN han bad om förlåtelse för gud. Man ska ALDRIG skämmas eller säga "men gud kommer aldrig förlåta mig". Wallah gud förlåter Iblis fortfarande om han ber om förlåtelse. Men vad är dem som stoppar iblis? Hans högmod och stolthet!
Gud älskar och höra hans tjänare be om förlåtelse! För när man ber om förlåtelse så går synden bort och man får även en god gärning för att man har gått tillbaka till gud.
Ställ era frågor i kommentarerna.

Kommentarer
Postat av: Nor

Jätte bra inlägg och jätte bra blogg för den delen också.



Men jag har bara en fråga: hur vet du allt detta? Jag har aldrig hört eller läst om att t.ex profeten Adam var 33 cm?

2011-02-13 @ 00:53:45
URL: http://behroox.blogg.se/
Postat av: Mustafa samin

Tack ska du ha!



Allt är från hadith inshallah. Jag tog från en föreläsning.

här har du alla profeter

http://www.islamfactory.com/audio/talks/al-awlaki/

2011-02-13 @ 13:27:29
URL: http://jihade.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0